CARTHAGINESES Y ROMANOS 2018

Y después del verano ¡Carthagineses y Romanos! Con esta frase los cartageneros avecinan una de sus fiestas más destacadas.

Es durante la segunda quincena del mes de septiembre, este año exactamente del viernes 21 hasta el domingo 30 de septiembre cuando se reviven los hechos que acontecieron en la ciudad a lo largo del siglo III a. C. Dos son los bandos, por una parte las tropas (carthagineses) y por otra las legiones (romanos). Sin duda alguna, estas fiestas permiten a los cartageneros y turistas disfrutar de una auténtica recreación, ya sea en trajes y vestidos, en las actuaciones o en las formas de vida Qart Hadast y de la vieja Cartago Nova.

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Toda la programación aquí : http://cartaginesesyromanos.es/wp-content/uploads/2018/08/programa-Carthagineses-y-Romanos-2018.pdf

ORIGEN

Amílcar Barca, estratega de Carthago (Túnez) llega a la Península buscando en Iberia el poder perdido en puntos de Mediterráneo. Amílcar fue fundando ciudades, no solo en la costa si no en el interior, entre las tribus celtíberas.

Tras la muerte de Amílcar, Aníbal y Asdrúbal siguen esta labor. A la vista de Mastia (etnia ibérica), Asdrúbal en lugar de arrasarla a sangre y fuego, pacta con su pueblo y funda Qart-Hadasht (la ciudad nueva) que sería la principal base de operaciones carthaginesas en todo el Mediterráneo.

Asdrúbal engrandece la ciudad construyendo palacios y templos, la rodea de altas murallas que la hacen casi inexpugnable y Aníbal se casa con una princesa del lugar. Qart-Hadast se convierte en el centro económico, desde donde se comerciaba directamente con Carthago (Túnez) y con todo el Norte de África.

Mientras tanto crecen los problemas en Sagunto, ciudad griega bajo la protección de Roma aunque en territorio bajo el dominio de Carthago. Aníbal ataca Sagunto que cae en su poder y Roma declara la guerra a Carthago. Aníbal marcha a la conquista de Roma con un poderoso ejército llegado a Qart-Hadasht.

Roma envía legiones a la península Ibérica tras la caída de Sagunto. El general romano Publio Cornelio Escipión desembarca en Iberia con el objetivo de terminar con el poder de los Carthagineses y para ello planea el ataque de Qart-Hadast. Organiza un ataque simultáneo a la ciudad por mar y por tierra.

El combate es intenso y Qart-Hadast, la capital púnica de Iberia, cae en manos de Roma. El general Publio Cornelio Escipión entra triunfante en la ciudad que en adelante se llamará Carthago-nova, durante el periodo de dominación romana (actual Cartagena).

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Estos hechos son los que la Historia relata y los que como un hermoso proyecto histórico y cultural, con ahínco, ilusión y un excelente trabajo de documentación, un grupo de valientes y generosos ciudadanos ponen en marcha en el año 1990.

Proyecto que se convertiría en un fenómeno social, implicando a más de 5000 participantes y recreando lo sucedido en la segunda guerra púnica.

CELEBRACIÓN

Con 25 tropas Carthaginesas y 25 legiones Romanas, se escenifican durante 10 días las hazañas más importantes ocurridas en la ciudad entre el 223 a.C. y el 209 a.C. junto a los personajes de Aníbal y su vencedor Publio Cornelio Escipión apodado “El Africano”.

Con una puesta en escena rigurosa, un vestuario y ambientación extraordinarios y un armamento sorprendente asistimos a una de las celebraciones más interesantes de nuestro país. La puesta en escena de los actos se realiza, en muchas ocasiones, en los mismos lugares donde sucedieron en la antigüedad. Las recreaciones históricas comienzan con la creación de Qart-Hadasht ciudad fundada por los Carthagineses con Asdrúbal al frente.

CARTHAGINESES Y ROMANOS 2016 (80)

Durante los días que duran las celebraciones se podrá asistir a espectáculos como las Bodas de Aníbal e Himilce, el Oráculo de Fanit, el desembarco de la Armada Carthaginesa, la contratación de las Tropas Mercenarias y el gran desfile de la marcha de Aníbal a Roma. Podremos ver una Sección Ordinaria del Estado Mayor Romano, la destrucción de Sagunto y una Sesión Plenaria del Senado de Roma.

Impresionante la puesta en escena de la singular batalla en el día de la Victoria, la rendición de la ciudad o la cesión del Mando a la nueva autoridad romana. Con la proclamación de la Ley de Roma, la púnica ciudad de Qart-Hadasht pasa a ser la ciudad romana de Carthago-Nova. El impresionante y espectacular gran desfile de tropas y legiones que involucra a miles de personas, es el broche final de las fiestas.

En un recinto de enorme dimensiones los 50 grupos que forman Carthagineses y Romanos decoran el campamento, instalando en él bares abiertos a todos los visitantes. De esta manera el campamento se convierte en una gran ciudadela ambientada en la antigüedad donde el arte y la simbología de Roma y Carthago; Grecia, Iberia y Fenicia presiden todas las construcciones. Alegría, bullicio y animación son los protagonistas.

Campamento donde se puede compartir mesa con el mismísimo Escipión, comer tarta de boda con Aníbal, brindar con un guerrero romano o asistir a la invasión de las tiendas enemigas. Cada Tropa y cada Legión tiene su sede en este campamento, cada uno su chiringuito ambientado según su tropa, donde se podrá disfrutar de la historia y su ambiente, su fiesta, al aire libre hasta la madrugada.

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Durante diez días Cartagena y sus habitantes se visten de historia y la reviven, recordando las hazañas de los héroes de Carthago y Roma con esta experiencia inolvidable, este grandioso espectáculo en que la historia de la ciudad se lleva a la calle y la ofrece a todos como un hermoso regalo.

CARTHAGINESES AND ROMANS 2018

And after the summer, Carthaginians and Romans! With this phrase the Cartageneros are coming to one of their most important parties.

It is during the second fortnight of the month of September, this year exactly from Friday 21 to Sunday 30 September when the events that took place in the city throughout the 3rd century BC are revived. C. There are two sides, on the one hand the troops (Carthaginians) and on the other the legions (Romans). Undoubtedly, these parties allow Cartagena and tourists to enjoy an authentic recreation, either in costumes and dresses, in performances or in the Qart Hadast life forms and the old Carthage Nova.

All the programming here: http://cartaginesesyromanos.es/wp-content/uploads/2018/08/programa-Carthagineses-y-Romanos-2018.pdf

ORIGIN

Amílcar Barca, strategist of Carthago (Tunisia) arrives at the Peninsula looking for Iberia lost power in points of the Mediterranean. Amílcar was founding cities, not only on the coast but also in the interior, among the Celtiberian tribes.

After the death of Amílcar, Aníbal and Asdrúbal continue this work. At the sight of Mastia (Iberian ethnic group), Asdrúbal instead of destroying it with blood and fire, agrees with his people and founds Qart-Hadasht (the new city) that would be the main base of Carthaginian operations throughout the Mediterranean.

Asdrúbal enlarges the city building palaces and temples, surrounds it with high walls that make it almost impregnable and Hannibal marries a local princess. Qart-Hadast becomes the economic center, from where it was traded directly with Carthago (Tunisia) and with all of North Africa.

Meanwhile the problems grow in Sagunto, a Greek city under the protection of Rome although in territory under the rule of Carthago. Anibal attacks Sagunto who falls into his power and Rome declares war on Carthago. Aníbal marches to the conquest of Rome with a powerful army arrived at Qart-Hadasht.

Rome sends legions to the Iberian Peninsula after the fall of Sagunto. The Roman general Publio Cornelio Escipión disembarks in Iberia with the aim of ending with the power of the Carthaginians and for it plans the attack of Qart-Hadast. It organizes a simultaneous attack to the city by sea and by land.

The combat is intense and Qart-Hadast, the Punic capital of Iberia, falls into the hands of Rome. General Publio Cornelio Escipión enters triumphant in the city that in future will be called Carthago-nova, during the period of Roman domination (present Cartagena).

These facts are those that History tells and those that as a beautiful historical and cultural project, with zeal, enthusiasm and an excellent documentation work, a group of brave and generous citizens put into operation in the year 1990.

Project that would become a social phenomenon, involving more than 5000 participants and recreating what happened in the Second Punic War.

CELEBRATION

With 25 Carthaginian troops and 25 Roman legions, the most important feats that took place in the city between 223 a.C. and 209 a.C. next to the characters of Hannibal and his winner Publius Cornelius Scipio nicknamed “The African”.

With a rigorous staging, an extraordinary wardrobe and atmosphere and a surprising armament we attend one of the most interesting celebrations of our country. The staging of the acts is performed, in many cases, in the same places where they happened in antiquity. The historical recreations begin with the creation of Qart-Hadasht city founded by the Carthaginians with Asdrúbal in front.

During the days that the celebrations last, it will be possible to attend shows such as the Weddings of Aníbal and Himilce, the Oracle of Fanit, the disembarkation of the Carthaginian Navy, the hiring of the Mercenary Troops and the great parade of the march of Hannibal to Rome. We can see an Ordinary Section of the Roman General Staff, the destruction of Sagunto and a Plenary Session of the Senate of Rome.

Impressive the staging of the singular battle on Victory Day, the surrender of the city or the cession of the Command to the new Roman authority. With the proclamation of the Law of Rome, the Punic city of Qart-Hadasht becomes the Roman city of Carthago-Nova. The impressive and spectacular great parade of troops and legions that involves thousands of people, is the final touch of the festivities.

In an enclosure of enormous dimensions the 50 groups that form Carthaginians and Romans decorate the camp, installing in him bars open to all the visitors. In this way the camp becomes a great citadel set in antiquity where the art and symbolism of Rome and Carthago; Greece, Iberia and Phenicia preside over all constructions. Joy, bustle and animation are the protagonists.

Camp where you can share table with Scipio himself, eat wedding cake with Hannibal, toast with a Roman warrior or attend the invasion of enemy shops. Each Troop and each Legion is based in this camp, each one its chiringuito set according to its troop, where you can enjoy the history and its environment, your party, outdoors until the early morning.

For ten days Cartagena and its inhabitants dress up in history and relive it, remembering the exploits of the heroes of Carthago and Rome with this unforgettable experience, this great spectacle in which the history of the city takes to the street and offers it to all as a beautiful gift.

 

 

 

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María Jesús, naturista del Portús. Viñeta 60

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– We have to find a solution. The customer is our priority.
– Ugh! A chocolate bar wrapper! Does nobody work here.

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El Renacer del poeta

Después de años en el más absoluto anonimato, se oye la voz grave y profunda, la entonación, los gestos, la entrega en la declamación de la poesía auténtica, sincera, que nace del interior, de lo más hondo de su ser, con un sentimiento de lo más humano por lo que más quiere y admira de la vida y de nuestra Cartagena.

Amigo, compañero y gran persona, trabajador incansable, son muchos los adjetivos que lo definen pero sobre todo destacar su ilusión por la poesía y su pasión por nuestro camping.

Desde el Camping El Portús sigue escribiendo e inspirándose el poeta cartagenero Antonio Soto, el cual, el próximo mes de septiembre presentará sus dos libros de poesía, uno de ellos dedicado a la poesía clásica y el otro a la poesía erótica.

A continuación dos muestras de su amplia obra, Playa Morena y Placeres:

playa morena

 

El Portús desde las alturas

 

placer

 

The Reborn of the poet

After years of absolute anonymity, you will hear the deep and deep voice, the intonation, the gestures, the delivery in the declamation of authentic, sincere poetry, that is born of the interior, of the deepest of your being, with a feeling of the most human for what he most loves and admires about life and our Cartagena.

Friend, partner and great person, tireless worker, there are many adjectives that define him but above all highlight his enthusiasm for poetry and his passion for our camping.

From the El Portús Campsite he continues to write and is inspired by the Cartagena poet Antonio Soto, who, next September, will present his two books of poetry, one of them dedicated to classical poetry and the other to erotic poetry.

 

 

 

 

 

 

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María Jesús, naturista del Portús. Viñeta 59

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– This year we have an excellent level of occupation. I am happy.
– Well, Aurelio, the receptionist girls are not so happy.
– Why?

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El mejor flamenco lo tienes cada verano en La Unión

El Festival Internacional del Cante de las Minas se presenta como ‘La cita flamenca anual más importante del mundo’, y se celebra cada mes de agosto desde el año 1961 en la ciudad de La Unión.

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El calificativo de Internacional ha sido ganado por derecho propio, atendiendo a la enorme proyección adquirida fuera del territorio nacional. Durante once días las calles unionenses se tiñen de un color especial, con el traje cultural más propio de esta tierra, el que lleva en sus entrañas el cante y la mina.

Antiguas y nuevas generaciones de cantaores y artistas flamencos se encuentran en La Unión. Se mezclan las tendencias más puristas con la vanguardia de un lenguaje en continua evolución pero que sigue las pautas marcadas por el rigor más tradicional.

Mineras, tarantas, seguiriyas o alegrías son los ecos de los sonidos que envuelven el lugar durante estas celebraciones. Se ha recuperado una tradición que nace en las calles del pueblo por influencia de los inmigrantes andaluces.

Al llegar el momento, todo está listo en la Catedral del Cante, el impresionante antiguo mercado de la Unión, cuya obra se le atribuye al famoso arquitecto francés Eiffel. Allí  tendrán lugar todas las actuaciones de este mítico certamen flamenco. Se realza una parte fundamental del folklore de esta tierra, y además su propia historia, recuperando y homenajeando el pasado unionense, y exportándolo mucho más allá de sus fronteras.

El ayer y el hoy del festival apuntan hacia un porvenir extraordinario, ocupando un lugar de privilegio incontestable dentro del mundo del flamenco.

Declarado de Interés Turístico Nacional en 1984 y de Interés turístico Internacional en 2006.

A continuación les adjuntamos el programa 2018 en el siguiente link https://festivalcantedelasminas.org/galas-2018/, así como una breve reseña de algunos de los artistas más destacados.

 

MANUELA CARRASCO

Desde que Manuela Carrasco puso por primera vez, a los diez años, sus tacones sobre el escenario del mítico tableo El Jaleo de Torremolinos, nunca más se dejó de hablar de ella. Desde ese mismo instante comenzó a escribir su propia historia, sin darse cuenta de que dicha historia no sería solo suya, sino que pasaría a ser una de las partes más importantes que se recuerdan en el cante jondo.

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Tras más de cuarenta años de carrera artística, pasando por los principales escenarios a nivel mundial , y más de veinte espectáculos a sus espaldas, Manuela se encuentra en un momento de plenitud artística.

Se presenta desnudando su alma, mostrándonos sus heridas, desde la raíz, desde la esencia, dejándonos su aliento en cada desplante de su vida entera en cada remate, con unas formas totalmente ortodoxas y representado el más importante eslabón de la cadena del baile por derecho. A partir de ahí se deja llevar por sus propias vivencias sus propios recuerdos, descubriéndose a sí misma en muchos momentos, salvando las piedras que en el camino de esta historia personal han aparecido, hasta convertirse en lo que hoy en día, una bailaora consciente de lo que hace, de lo que busca, de lo que quiere y de lo que representa.

Sin ningún tipo de guión que asfixie su baile, la hija del Sordo llega a las tablas libre de ataduras, con la única intención de dar rienda suelta a todo lo que sienta en cada momento. Manuela hundirá sus tacones en las tablas para impregnarnos de los aromas más puros, y para defender un sitio, que ya tiene por derecho propio, en la cumbre de la historia flamenca.

JESÚS MÉNDEZ

Se dice de él que su voz recoge la aspereza y la fuerza del cante jerezano más puro. Jesús Méndez nacido de una de las estirpes flamencas más importantes de Jerez, la de los Méndez, es heredero y defensor a ultranza de los cantes de La Plazuela y sus palos maestros son la bulería, la soleá y las seguiriyas. Los palos duros que los llaman.

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Se subió a un escenario a los 17 años y desde entonces ha trabajado con artistas de la talla de Moraíto Chico, El Güito, Rocío Molina, Alejandro Granados, María del Mar Moreno y Carmen Cortés, entre otros…

Su principal valedor en estos años de carrera ha sido el guitarrista Gerardo Núñez, juntos han llevado el flamenco con toque jerezano por los escenarios de medio mundo.

En España su voz ha brillado en festivales de la importancia de los Jueves Flamencos de Cádiz (2006); Viernes Flamencos de Jerez (2006); La Bienal de Málaga (2007); Festival Tío Luis de la Juliana de Madrid (2008); Festival Ciutat Vella de Barcelona (2009);

Festival Flamenco de Valladolid (2009); Teatro de la Zarzuela (2009), Festival Enclave de Sol de Trebujena (Cádiz) o Festival de la Música de Amberes en Bélgica (2009). Además ha participado como invitado en La Bienal de Sevilla (2006), el Teatro de la Maestranza (2009) o el Festival de Jerez.

Publicó su primer disco, “Jerez Sin Fronteras” en el año 2008, con él obtuvo el Premio Nacional de la Crítica al mejor Disco Revelación. Ese mismo año también colaboró en otro disco, ‘La Nueva Frontera del Cante de Jerez’, producido por la BBK y Bujío S.A. El trabajo recibió el Premio a la Mejor Producción discográfica de 2008 por parte del Festival Internacional de Las Minas de La Unión. Jesús Méndez vuelve a La Unión, actuara el 6 de agosto en el Antiguo Mercado Público.

LOLE MONTOYA

Nació en uno de los barrios con más solera de Sevilla, Triana. Hija de artistas flamencos, desde muy joven se subió también a algunos de los tablaos más famosos “Las Brujas” en Madrid y “Los Gallos” en Sevilla. Llegó a compartir escenario con La Perla de Cádiz o Camarón de la Isla.

Lole-Montoya

Lole Montoya no es una voz más del flamenco, es, la voz que cambió el curso del flamenco. Sería imposible hablar de la historia del flamenco en nuestro país sin hablar de “Lole y Manuel”. Ellos, pareja artística y sentimental fueron los precursores del “nuevo flamenco” que allá por la década de los 70 con su disco “Nuevo día” dieron giro a la música del cante jondo con influencias tan inimaginables como las de la música clásica. “Nuevo día” fue un éxito absoluto de público que lanzó al estrellato a la pareja. Lole incluso apareció en la lista de las cantantes pop más populares de la época. Con ellos por primera vez en la historia, se incorporan letras nuevas, “poesía”, al flamenco. Un cambio que como sus propios autores han explicado, hizo accesible el flamenco a todos los públicos, no sólo a los entendidos.

Tras varios discos con Manuel, Lole continuó su carrera en solitario centrada en el flamenco árabe clásico. Una influencia que Lole recibió de su familia materna muy ligada a estos ritmos.

Lole Montoya se ha convertido en una de las voces imprescindibles de la escena flamenca actual, y no es extraño porque es una de las personalidades artísticas que más han contribuido a transformar el panorama de la música andaluza. Lo hizo, junto con Manuel Molina, incorporando letras propias al cante jondo y poniendo al alcance de cualquier público, y no sólo de los entendidos, una voz de una versatilidad extraordinaria que enseguida se puso al país en el bolsillo.

The best flamenco you have every summer in La Unión

The International Festival of Cante de las Minas is presented as ‘The most important annual flamenco event in the world’, and is held every August since 1961 in the city of La Unión.

The qualification of International has been won in its own right, taking into account the enormous projection acquired outside the national territory. For eleven days the Union streets are dyed a special color, with the cultural costume more typical of this land, which carries in its entrails the cante and the mine.

Old and new generations of flamenco singers and artists are found in La Unión. The most purist tendencies are mixed with the avant-garde of a language in continuous evolution but following the guidelines set by the most traditional rigor.

Mining, tarantas, seguiriyas or alegrías are the echoes of the sounds that surround the place during these celebrations. It has recovered a tradition that was born in the streets of the town by the influence of the Andalusian immigrants.

When the time comes, everything is ready in the Cathedral of Cante, the impressive old Union market, whose work is attributed to the famous Eiffel French architect. All the performances of this legendary flamenco contest will take place there. It highlights a fundamental part of the folklore of this land, and also its own history, recovering and paying tribute to the past Union, and exporting it far beyond its borders.

The yesterday and today of the festival point towards an extraordinary future, occupying a place of undeniable privilege within the world of flamenco.

Declared of National Tourist Interest in 1984 and of International Tourist Interest in 2006.

Below we attach the 2018 program in the following link https://festivalcantedelasminas.org/galas-2018/, as well as a brief review of some of the most outstanding artists.

 

MANUELA CARRASCO

Since Manuela Carrasco put for the first time, at age ten, her heels on the stage of the mythical table El Jaleo de Torremolinos, never stopped talking about her. From that moment he began to write his own story, without realizing that this story would not be his alone, but would become one of the most important parts that are remembered in cante jondo.

After more than forty years of artistic career, going through the main stages worldwide, and more than twenty shows behind her, Manuela is in a moment of artistic fulfillment.

He appears naked his soul, showing us his wounds, from the root, from the essence, leaving us his breath in each ruffle of his whole life in each auction, with totally orthodox forms and represented the most important link in the dance chain by right . From there, she allows her own memories to be carried away by her own experiences, discovering herself in many moments, saving the stones that have appeared in the path of this personal story, until becoming what today, a conscious bailaora of what it does, what it seeks, what it wants and what it represents.

Without any script that stifles his dance, the daughter of the Deaf arrives at the tables free of ties, with the sole intention of giving free rein to everything he feels in each moment. Manuela will sink her heels on the boards to impregnate us with the purest scents, and to defend a site, which she already has her own right, at the peak of Flemish history.

JESÚS MÉNDEZ

It is said of him that his voice picks up the roughness and strength of the purest Jerez cante. Jesús Méndez was born from one of the most important flamenco styles of Jerez, that of the Méndez, he is the heir and defender of the cantes of La Plazuela and his master styles are the bulería, the soleá and seguiriyas. The hard sticks that call them.

He got on stage at the age of 17 and has since worked with artists such as Moraíto Chico, El Güito, Rocío Molina, Alejandro Granados, María del Mar Moreno and Carmen Cortés, among others …

His main supporter in these years of career has been the guitarist Gerardo Núñez, together they have taken flamenco with a Jerez touch through the stages of half the world.

In Spain his voice has shone in festivals of the importance of Thursday Flamenco of Cádiz (2006); Friday Flamencos de Jerez (2006); The Malaga Biennial (2007); Uncle Luis de la Juliana Festival of Madrid (2008); Festival Ciutat Vella de Barcelona (2009);

Flamenco Festival of Valladolid (2009); Teatro de la Zarzuela (2009), Festival Enclave de Sol de Trebujena (Cádiz) or Music Festival of Antwerp in Belgium (2009). He has also participated as a guest at the Seville Biennial (2006), the Maestranza Theater (2009) or the Jerez Festival.

He published his first album, “Jerez Sin Fronteras” in 2008, with which he won the National Critics Award for the Best Disco Disc. That same year he also collaborated on another album, ‘La Nueva Frontera del Cante de Jerez’, produced by BBK and Bujío S.A. The work received the Prize to the Best Record Production of 2008 by the International Festival of Las Minas de La Unión. Jesús Méndez returns to La Unión, will act on August 6 in the Old Public Market.

LOLE MONTOYA

He was born in one YAof the most traditional neighborhoods in Seville, Triana. Daughter of flamenco artists, from very young she also climbed some of the most famous tablaos “Las Brujas” in Madrid and “Los Gallos” in Seville. He came to share the stage with La Perla de Cádiz or Camarón de la Isla.

Lole Montoya is not another voice of flamenco, it is the voice that changed the course of flamenco. It would be impossible to talk about the history of flamenco in our country without talking about “Lole and Manuel”. They, artistic and sentimental couple were the forerunners of the “new flamenco” that back in the 70s with his album “New day” gave a twist to the music of cante jondo with influences as unimaginable as those of classical music. “Nuevo día” was an absolute success of the public that launched the couple to stardom. Lole even appeared on the list of the most popular pop singers of the time. With them for the first time in history, new lyrics, “poetry”, are incorporated into flamenco. A change that, as its own authors have explained, made flamenco accessible to all audiences, not just the connoisseurs.

After several albums with Manuel, Lole continued his solo career focused on classical Arabic flamenco. An influence that Lole received from her maternal family, closely linked to these rhythms.

Lole Montoya has become one of the essential voices of the current flamenco scene, and it is not strange because she is one of the artistic personalities that has contributed the most to transforming the panorama of Andalusian music. He did it, along with Manuel Molina, incorporating his own lyrics to cante jondo and putting within reach of any audience, and not only the connoisseurs, a voice of extraordinary versatility that immediately put the country in his pocket.

 

 

 

 

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Animación en El Camping El Portús

Al tratarse de un camping familiar damos mucha importancia a que los más pequeños se lo pasen bien.

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En el Portús queremos que no haya lugar para el aburrimiento, por ello ofrecemos una serie de actividades tanto para niños, jóvenes y mayores.

Para lo más grandes, en la piscina se hace aquagym, para empezar el día con energía.

Para toda la familia, algunas noches hay música en directo,  actuaciones y fiestas temáticas en nuestro chiringuito.

Nuestro club de animación permite a los niños practicar juegos compartidos, gymkhana, marca páginas, la búsqueda del tesoro, manualidades, creación de pulseras, crece pelos, divertidísimos juegos del agua, olimpiadas de deportes y escalada entre otras muchas.

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Las actividades de animación aportan a los niños momentos inolvidables con los amigos de siempre y otros nuevos, jornadas intensas llenas de diversión y amistad los cuales recordarán para siempre.

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Durante los meses de Julio y Agosto, el camping pone un programa semanal de animación infantil con monitor, para que los niños no tengan opción al aburrimiento y los padres puedan disfrutar del descanso merecido.

Puedes consultar todas nuestras actividades en nuestra página de Facebook.

Animation at El Portús Camping

Being a family campsite, we place great importance on having the little ones have a good time.

In Portús we want there to be no place for boredom, so we offer a series of activities for children, young and old alike.

For the biggest in the pool, aquagym is done, to start the day with energy.

For the whole family, some nights there is live music, performances and themed parties in our beach bar.

Our animation club allows children to practice shared games, gymkhana, bookmarking, treasure hunting, crafts, creation of bracelets, grows hairs, fun games of water, sports Olympiads and climbing among many others.

The activities of animation bring to the children unforgettable moments with the friends of always and new ones, intense days full of fun and friendship which they will remember forever.

During the months of July and August, the campsite puts on a weekly program of children’s entertainment with a monitor, so that children have no option to boredom and parents can enjoy a well-deserved rest.

You can check all our activities on our Facebook page.

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María Jesús, naturista del Portús. Viñeta 58

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– How lovely it is to wake up with your warmth by my side!
– Aaaah! But who are you?
– I’m Regina, the governess.
– Who has let her in?
– A small sign that says: we can clean.
– It must have been an error!
– The error will be that if you don’t go to the beach and let me do my work. It’s now 1pm.
– Ay, dear, now I don’t know what to invent so that they let me do my work.

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La Mar de Músicas 2018

Volvemos a Europa en esta edición de la Mar de Músicas, y vamos a dirigir nuestra mirada al que muchos llaman el país de la felicidad, Dinamarca.

Ésta vigésimo cuarta edición que se celebrará de 20 al 28 de Julio, se centrará como en ediciones anteriores en dar a conocer la música, el arte, el cine y la literatura de este país invitado; país cuya programación musical os mostramos a continuación.

 Descarge la imagen siguiente, para poder ampliarla

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A continuación, una breve selección de los artistas con más renombre de esta edición :

TEXAS (ESCOCIA)

Entre los artistas invitados, el grupo Texas llenará La Mar de Músicas. Los escoceses que actuarán en el Auditorio Parque Torres el domingo 22 de julio ya han vendido todas las entradas para su concierto de Cartagena.

La banda formada por Sharleen Spiteri, Ally McErlaine y Johnny McElhone estarán en el festival presentando su nuevo trabajo, Jump on Board, sin olvidarse de repasar lo mejor de su exitosa carrera musical.

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Texas es una de las bandas más queridas y referenciales del britpop, con tres décadas de éxito a sus espaldas. La banda escocesa de rock alternativo está viviendo una segunda juventud y se acercan a La Mar de Músicas con nuevo álbum Jump on board. “Nos sentimos renovados”.

Definitivamente nos lo hemos pasado en grande haciendo este disco. Es hora de mostrarlo. Es como un nuevo comienzo. Es el siguiente capítulo de nuestra historia, y nos encanta” decía hace unos días la incombustible Sharleen Spiteri en una entrevista. La banda, fundada en Glasgow en 1986, han vendido más de 35 millones de discos a lo largo de toda su trayectoria y cuenta con temas que son ya himnos generacionales Say what you want, Summer Son, Inner Smile… Música para hacer feliz.

ALBA MOLINA CANTA A LOLE Y MANUEL (ESPAÑA)

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“El sol joven y fuerte/ ha vencido a la luna/ que se aleja impotente/ del campo de batalla” (Nuevo día). Corría el año 1975, y el régimen franquista atravesaba sus últimos meses. El dictador fallecería ese mismo año.

Las exigencias y deseos de cambio cobraban múltiples formas y la música no estaba al margen. Ese año aparecen dos gitanos guapos y bien plantados, hijos de artistas y herederos de familias flamencas: Lole Montoya y Manuel Molina. Juntos  marcaron una época difícilmente repetible en la historia del flamenco, un soplo de aire fresco que impactó desde su debut: Nuevo día.

Trajeron canciones llenas de frescura que, de forma involuntaria, colmaron los amplios deseos de transformación. La guitarra de Manuel sonaba flamenquísima, pero distinta. La voz de Lole era un portento de claridad y luz.

Lole y Manuel editaron un total de ocho discos. De ellos, provienen los temas que su hija seleccionó para el disco Alba Molina canta a Lole y Manuel, donde traslada la esencia de la pareja de una manera fiel y personal.

Acompañada a la guitarra por Joselito Acedo, Alba Molina estará en La Mar de Músicas presentándolo y teniendo como artista invitada a la propia homenajeada, su madre Lole Montoya.

INNER CIRCLE (JAMAICA)

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Inner Circle están en el top ten de las mejores bandas de reggae que ha dado Jamaica. Este año cumplen cincuenta años en la música, pero en esta formación hay mucho más allá de lo que el ojo puede alcanzar a ver.

El quinteto jamaicano es uno de los más respetados grupos de reggae en el mundo, con un largo historial de éxitos que se remontan a mediados de los 70’s entre los que destacan canciones como We a Rockers, Dog and Bone, Bad Boys, No Cocaine y Sweat (A La La La La Long).  Precisamente esta canción se ha bailado en discotecas, chiringuitos y terrazas de medio planeta. Fue número 3 en Gran Bretaña y número 1 en 16 países. Esta canción le permitió al movimiento rasta, y a una banda de reggae tradicional, saltar al estrellato.

Siempre han fusionado sin prejuicios reggae con pop y rock desde que publicaron su primer álbum en 1973, cuentan con casi una treintena de discos editados, varios premios Grammy…. Fueron una de las primeras bandas de reggae de Jamaica en entrar en listas Billboard americanas.

Empezaron en 1968 y tuvieron a Jacob Miller como cantante principal hasta que falleció en un accidente en 1980. A raíz de aquello reestructuraron la banda, hicieron un parón de un par de años y volvieron a grabar. Ian Lewis y Roger Lewis siguen siendo la columna vertebral de Inner Circle después de todas las personas que han pasado por la banda. Pocas bandas en el mundo siguen en activo al cumplir 50 años. Celebrémoslo.

THE HUMAN LEAGUE (INGLATERRA)

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The Human League aparecieron en los ochenta cuando la gente estaba buscando algo nuevo. David Bowie dijo en su día que eran el futuro de la música. Marcaron tendencia. Fueron iconos de moda por derecho: maquillaje, pelo y ropa eran imitados por los jóvenes de todo el mundo.

Introdujeron los sintetizadores en el pop. Fueron auténticos especialistas en crear hits. Su secreto, la simplicidad en letras, música y melodía. Vendieron millones de discos, inspirado a otros artistas, y escribieron clásicos del pop como Don’t You Want Me, alcanzando números 1 por Europa y Estados Unidos.

En cuarenta años no han abandonado el pop. Para algunos son historia de la música popular, pero ellos siguen reclamando su espacio en el presente. Philip Oakey al frente y escoltado por Susan A. Sulley y Joanne Catherall estarán en La Mar de Músicas cantando temas de antaño y algunos de su último disco Credo.

THE KUTIMANGOES (ESPECIAL DINAMARCA)

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Seis músicos de Dinamarca han cruzado las fronteras, emocionando a la audiencia desde Copenhague hasta Corea del Sur y África. Su música es para compartir. Formado en 2012, por Gustav Rasmussen y Michael Blicher, The KutiMangoes tomaron prestada la música de África Occidental y la fusionaron con sus propios antecedentes musicales occidentales para crear un nuevo sonido.

Desde el principio, el objetivo de la banda no era tocar o sonar como músicos africanos (¿cómo podrían hacerlo?), sino mezclar culturas para crear una nueva expresión global. Su debut “Afro-Fire” (2014) fue nominado para cinco premios Grammy de Dinamarca, ganando los premios “Best World Music Album” y “Best World Music Track”. Tras el lanzamiento, la banda realizó una extensa gira por Asia, Europa, Medio Oriente y África.

En noviembre de 2016, lanzaron “Made in Africa”, grabado entre Burkina Faso y Mali. Su misión no es ser antropólogos musicales, sino crear música, compartirla y unir a las personas. Por esa se enamoraron de la música africana, por su capacidad de fusionar el cuerpo, el corazón y el oído, y por tradición, que une a todos los que participan en ella.

 

Si estáis interesados en las entradas aquí os dejamos el enlace a la web del festival https://lamardemusicas.cartagena.es/2018/entradas.asp

 

The Sea of Music 2018

We return to Europe in this edition of the Sea of Music, and we are going to direct our gaze to what many call the country of happiness, Denmark.

This twenty-fourth edition, which will be held from July 20 to 28, will focus, as in previous editions, on making known the music, art, cinema and literature of this guest country; country whose musical programming we show you below.

Here is a short selection of the most renowned artists of this edition:

TEXAS (SCOTLAND)

Among the invited artists, the Texas group will fill La Mar de Músicas. The Scots who will perform at the Parque Torres Auditorium on Sunday, July 22, have already sold all the tickets for their concert in Cartagena.

The band formed by Sharleen Spiteri, Ally McErlaine and Johnny McElhone will be at the festival presenting their new work, Jump on Board, without forgetting to review the best of their successful musical career.

Texas is one of the most beloved and referential bands of britpop, with three decades of success behind it. The Scottish alternative rock band is living a second youth and they come to La Mar de Músicas with a new album Jump on board. “We feel renewed.”

We have definitely had a great time making this record. It’s time to show it. It’s like a new beginning. It is the next chapter of our history, and we love it “the incombustible Sharleen Spiteri said a few days ago in an interview. The band, founded in Glasgow in 1986, have sold more than 35 million records throughout its history and has themes that are already generational hymns Say what you want, Summer Son, Inner Smile … Music to make happy.

ALBA MOLINA SINGS LOLE AND MANUEL (SPAIN)

“The young and strong sun / has conquered the moon / that moves away impotent / from the battlefield” (New day). It was the year 1975, and the Franco regime was going through its last months. The dictator would die that same year.

The demands and desires for change took multiple forms and music was not on the sidelines. That year, two handsome gypsies appeared, well planted, children of artists and heirs of flamenco families: Lole Montoya and Manuel Molina. Together they marked a difficult time in the history of flamenco, a breath of fresh air that has impacted since its debut: Nuevo día.

They brought songs full of freshness that, inadvertently, filled the broad desire for transformation. Manuel’s guitar sounded flamenco, but different. Lole’s voice was a portent of clarity and light.

Lole and Manuel released a total of eight albums. From them, come the themes that her daughter selected for the album Alba Molina sings to Lole and Manuel, where she transfers the essence of the couple in a faithful and personal way.

Accompanied on guitar by Joselito Acedo, Alba Molina will be at La Mar de Músicas presenting it and having as guest artist the honoree herself, her mother Lole Montoya.

INNER CIRCLE (JAMAICA)

Inner Circle are in the top ten of the best reggae bands that Jamaica has given. This year they celebrate fifty years in music, but in this formation there is much more than what the eye can see.

The Jamaican quintet is one of the most respected reggae groups in the world, with a long history of success going back to the mid 70’s, among which we can highlight songs like We a Rockers, Dog and Bone, Bad Boys, No Cocaine and Sweat (To La La La Long). Precisely this song has been danced in discos, bars and terraces half the planet. It was number 3 in Great Britain and number 1 in 16 countries. This song allowed the Rasta movement, and a traditional reggae band, to jump to stardom.

They have always fused without prejudice reggae with pop and rock since they released their first album in 1973, they have almost thirty albums, several Grammy awards …. They were one of the first Jamaican reggae bands to enter American Billboard charts.

They started in 1968 and had Jacob Miller as lead singer until he died in an accident in 1980. Following that they restructured the band, they did a break for a couple of years and they recorded again. Ian Lewis and Roger Lewis are still the backbone of Inner Circle after all the people who have passed through the band. Few bands in the world are still active at the age of 50. Let’s celebrate it

THE HUMAN LEAGUE (ENGLAND)

The Human League appeared in the eighties when people were looking for something new. David Bowie said in his day that they were the future of music. They marked a trend. They were fashion icons by right: makeup, hair and clothes were imitated by young people from all over the world.

They introduced synthesizers in pop. They were authentic specialists in creating hits. Its secret, simplicity in lyrics, music and melody. They sold millions of albums, inspired other artists, and wrote pop classics such as Do not You Want Me, reaching number 1 in Europe and the United States.

En cuarenta años no han abandonado el pop. Para algunos son historia de la música popular, pero ellos siguen reclamando su espacio en el presente. Philip Oakey al frente y escoltado por Susan A. Sulley y Joanne Catherall estarán en La Mar de Músicas cantando temas de antaño y algunos de su último disco Credo.

 

THE KUTIMANGOES (SPECIAL DENMARK)

Six musicians from Denmark have crossed borders, thrilling audiences from Copenhagen to South Korea and Africa. Your music is to share. Formed in 2012, by Gustav Rasmussen and Michael Blicher, The KutiMangoes borrowed West African music and merged it with their own Western musical backgrounds to create a new sound.

From the beginning, the aim of the band was not to play or sound like African musicians (how could they do it?), But to mix cultures to create a new global expression. His debut “Afro-Fire” (2014) was nominated for five Grammy awards in Denmark, winning the “Best World Music Album” and “Best World Music Track”. After the launch, the band made an extensive tour of Asia, Europe, the Middle East and Africa.

In November 2016, they released “Made in Africa”, recorded between Burkina Faso and Mali. Its mission is not to be musical anthropologists, but to create music, share it and unite people. For that they fell in love with African music, for its ability to fuse body, heart and ear, and by tradition, which unites all those who participate in it.

If you are interested in the tickets here we leave the link to the festival website https://lamardemusicas.cartagena.es/2018/entradas.asp

 

 

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Jazz en San Javier

 Hola a tod@s, desde el Paraíso, os queremos presentar el XXI FESTVAL DE JAZZ DE SAN JAVIER, uno de los Festivales Internacionales más importantes y aplaudidos por los amantes del Jazz, el cual comenzará el 30 de Junio y finalizará el 28 de Julio de 2018.

Aquí os dejamos el programa del Festival así como una pequeña presentación de algunos de los artistas que en él participan.

 F. JAZZ

WALTER “WOLFMAN” WASHINGTON & THE ROADMASTERS

Una de las más destacadas figuras de la escena musical de Nueva Orleans, Walter ‘Wolfman’ Washington ha brillado con luz propia en la efervescente corriente artística que genera la ciudad cuna del jazz, desde 1964. Ha tocado y grabado con figuras legendarias de New Orleans como Lee Dorsey, Johnny Adams o Irma Thomas, y hoy, con 74 años, ha alcanzado el reconocimiento que merece como uno de los músicos de blues más originales en activo. Con su banda de muchos años The Roadmasters, Walter Wolfman presenta, por primera vez en Jazz San Javier, un concierto en el que el blues, el funk y el R&B se dan la mano, y en el que este gran guitarrista y cantante hará disfrutar a los aficionados al blues del Festival.

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KENNY GARRETT QUINTET

Considerado como “el más importante saxofonista alto de su generación” por el Washington Post y “Uno de los más admirados saxofonistas altos en el jazz después de Charlie Parker” por el New York Times, Kenny Garrett es uno de los más prestigiosos saxofonistas del post-bop jazz, y tanto con el saxofón como con la flauta, ganó gran prestigio como miembro de la Orquesta de Duke Ellington y como miembro de la banda de Miles Davis. Ganador de un premio Grammy, su carrera posterior ha sido impresionante, tocando y grabando discos con la flor y nata del jazz; por nombrar sólo unos pocos: Art Blakey, Joe Henderson, Brad Mehldau, Freddie Hubbard, McCoy Tyner, Marcus Miller, Chick Corea, Herbie Hancock, Bobby Hutcherson o Elvin Jones. Una excelente ocasión para disfrutar de la música de este grande del saxo, por primera vez en Jazz San Javier.

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TRICIA EVY QUINTET & ROLAND BAKER

Nacida en el Caribe, en la isla de Guadalupe, Tricia Evy fijó su residencia en París en 2006. Admiradora de las grandes damas del jazz clásico como Ella Fitzgerald o Billie Holiday, se ha ido ganando el respeto de la escena del jazz en Francia, siempre tan competitiva, y sus dos álbumes “Beginning” y “Meet Me” y sus espectaculares conciertos, en los que mezcla composiciones propias, canciones del folclore antillano y estandars del jazz, la acreditan como uno de los nuevos valores del jazz europeo. Junto a cuatro músicos excelentes, bien conocidos por el público de Jazz San Javier, un invitado excepcional, el prestigioso trompetista y cantante estadounidense Ronald Baker, que nos visitó en dos ocasiones anteriores con Ignasi Terraza, y del que guardamos un magnífico recuerdo.

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LOS BLUESFALOS

Fundada en 1987 por Manuel Gómez Mateos “Slim Gómez”, la banda murciana Los Bluesfalos es uno de los principales exponentes en España del blues cantado íntegramente en castellano. Con más de 20 años en los escenarios y 2000 conciertos realizados, la mejor revista de blues del mundo “Living Blues”, editada por la Universidad de Mississipi, los califica como el principal baluarte del blues en español. Después del histórico concierto que nos ofrecieron en 2010, en la XIII edición del Festival, en una noche memorable junto a Robben Ford y Bill Evans, Los Bluesfalos vuelven a Jazz San Javier, con más ganas que nunca, para disfrute de todos los aficionados al blues rock.

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Si estáis interesados en las entradas aquí os dejamos el enlace a la web del festival: http://www.jazz.sanjavier.es/en/entradas.html

Jazz in San Javier

Hello to everyone, from Paradise, we want to present you the XXI FESTIVAL OF JAZZ OF SAN JAVIER, one of the most important International Festivals and applauded by lovers of Jazz, which will begin on June 30 and end on July 28 of 2018.

Here we leave you the program of the Festival as well as a small presentation of some of the artists that participate in it.

WALTER “WOLFMAN” WASHINGTON & THE ROADMASTERS

One of the most distinguished figures in the New Orleans musical scene, Walter ‘Wolfman’ Washington has been shinning his light in the cradle of jazz since 1964. He has performed and recorded with legendary New Orleans figures like Lee Dorsey, Johnny Adams or Irma Thomas, and today at 74 years of age, he has garnered the recognition he deserves as one of the most original active Blues musicians. With his long time band The Roadmasters, this great guitarist and singer presents, for the first time in San Javier, a concert in which blues, funk and R&B meet which is sure to be a delight to all blues aficionados.

KENNY GARRETT QUINTET

Considered the most important sax player of this generation by the Washington Post and one of the most admired alto sax player in jazz after Charlie Parker by the New York Times, Kenny Garret is one of the most prestigious saxophone players in post-bop jazz, and has won great prestige with the saxophone and the flute as a member of the Duke Ellington Orchestra and a member of the Miles Davis Band. Winner of a Grammy Award, his subsequent career has been impressive, and has performed and recorded with elite figures in the jazz world. Just to name a few: Art Blakey, Joe Henderson, Brad Mehldau, Freddie Hubbard, McCoy Tyner, Marcus Miller, Chick Corea, Herbie Hancock, Bobby Hutcherson or Elvin Jones. An excellent opportunity to enjoy the music of this legend of the saxophone for the first time in San Javier.

TRICIA EVY QUINTET & ROLAND BAKER

Born in the Caribean on the island of Guadalupe, Tricia Evy moved to Paris in 2006. An admirer of the great ladies of classic Jazz like Ella Fitzgerald or Billie Holiday, she has earned respect in the always competitive French Jazz scene, with her two albums “Beginning” and “Meet Me” and her spectacular concerts which combine her own compositions with Antillean Folk songs and Jazz standards which certify her as one of the new figures in European Jazz. Alongside four excellent musicians, well known by the Jazz San Javier audience, and an exceptional guest, the presitigiopus trumpet player and singer from the U.S., Ronal Baker, who has visited us on two previous occassions with Ignasi Terraza.

LOS BLUESFALOS

Founded in 1987 by Manuel Gómez Mateos “Slim Gómez”, the band from Murcia, Los Bluesfalos is one of the main representatives in Spain of Blues sung entirely in Spanish. With more than 20 years on stage and 2,000 live performances, the best Blues magazine in the world “Living Blues”, edited by the University of Mississippi, considers them the main bastion in Blues in Spanish. After their historic performance in 2010 during the 13th edition of the Festival, in a memorable night alongside Robben Ford and Bill Evans, Los Bluesfalos return to Jazz Javier, more eager than ever before to please all blues rock aficionados.

If you are interested in tickets here we leave the link to the festival website: http://www.jazz.sanjavier.es/en/entradas.html

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Solsticios, equinocios y la noche de San Juan

Las raíces de la celebración de la noche de San Juan se pierden en la noche de los tiempos, cuando terminaba el equinoccio de primavera y comenzaba el solsticio de verano, siendo ésta una de las noche más corta del año.

En efecto, hay noches más cortas y otras más largas debido a que el eje de la Tierra tiene un cierto ángulo de inclinación con respecto al plano de la Eclíptica, relacionado todo ello además con el hecho de que el planeta se traslada alrededor del Sol. Si el eje de la Tierra no estuviese inclinado con respecto al plano de la Eclíptica las noches y los días durarían lo mismo, 12 horas, todos los días del año.

 

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Ahora bien, la inclinación del eje de la Tierra hace que durante el verano del hemisferio norte los días aquí sean más largos que las noches, momento en que en el hemisferio sur las noches son más largas que los días; por contra, en el invierno del hemisferio norte los días son más cortos que las noches y en el hemisferio sur las noches son más cortas que los días.

Entre medias hay días en que la noche y el día tienen el mismo número de horas, en la misma medida en que hay días en que el número de horas durante el día es mínimo y otros en que el número de horas de la noche es mínimo. Está claro. Ahora tratemos de ver cuándo ocurre.

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Hay dos días al año en que el día dura lo mismo que la noche. Son los llamados equinocios, que ya en su nombre dan a entender que el día tiene igual duración que la noche. Estos días se producen en las transiciones entre la primavera y el verano, alrededor del 20-21 de marzo, y también en la transición entre el otoño y el invierno, alrededor del 20-21 de septiembre. Entre medias caen los días en que la noche o el día tienen un número de horas mínimo. Son los llamados solsticios, que reciben este nombre porque el movimiento aparente del sol en el cielo hace que éste parezca detenerse, parezca estático, de ahí lo del sol-sticio. Sigamos. El verano en el hemisferio norte llega en el mes de junio, por tanto ese debe ser el momento en que el número de horas de día en el hemisferio norte es máximo, alrededor del 20-21 de junio, el solsticio de verano. De igual manera, el invierno en el hemisferio norte comienza en diciembre, con lo que ese debe ser el momento en que hay menos horas de día, lo cual tiene lugar el 20-21 de diciembre, el solsticio de invierno.

Ahí vamos viendo cómo se configura la duración de los días en las transiciones entre estaciones, en los equinoccios y en los solsticios.

En relación con esos instantes se fueron desarrollando diferentes fiestas paganas como culto al sol o simplemente para predecir las estaciones . Con la llegada del cristianismo, éste se apropió de algunas de estas festividades paganas y las llevó a su terreno, con lo que la noche más corta del año se vio desplazada hacia la Noche de San Juan. Siendo justos, la Noche de San Juan está entre las 10 noches más cortas del año, pero estrictamente no es la más corta del año.

Otra parte muy importante en la noche de San Juan, son los mitos y leyendas

Se creía que el sol estaba enamorado de la tierra y se resistía a abandonarla, y por ello comenzó a festejarse en la última noche de primavera, alrededor del 24 de junio.

A esto se unía la superstición de que ese día era el ideal para ahuyentar a los malos espíritus  y atraer a los buenos, así como para librar encantamientos de amor y fertilidad.

Hoguera San Juan buena

Desde el camping el Portus, os deseamos feliz noche de San Juan.

 

Solstices, equinoxes and the night of San Juan

The roots of the celebration of the night of San Juan are lost in the night of time, when the spring equinox ended and the summer solstice began, this being one of the shortest nights of the year.

Indeed, there are shorter and longer nights because the Earth’s axis has a certain angle of inclination with respect to the plane of the Ecliptic, related all this in addition to the fact that the planet moves around the Sun. If the axis of the Earth were not inclined with respect to the plane of the Ecliptic the nights and the days would last the same, 12 hours, every day of the year.

Now, the inclination of the Earth’s axis means that during the summer of the northern hemisphere the days here are longer than the nights, when in the southern hemisphere the nights are longer than the days; on the contrary, in the northern hemisphere winter the days are shorter than the nights and in the southern hemisphere the nights are shorter than the days.

In between there are days when night and day have the same number of hours, to the same extent that there are days when the number of hours during the day is minimal and others in which the number of hours at night is minimal . It is clear. Now let’s try to see when it happens.

There are two days a year when the day lasts the same as the night. They are the so-called equinoxes, which already in their name imply that the day has the same duration as the night. These days occur in the transitions between spring and summer, around March 20-21, and also in the transition between autumn and winter, around September 20-21. In between the days when the night or the day have a minimum number of hours fall. These are the so-called solstices, which receive this name because the apparent movement of the sun in the sky makes it seem to stop, it seems static, hence the sun-stic. Let’s keep going. Summer in the Northern Hemisphere arrives in the month of June, so that must be the time when the number of day hours in the Northern Hemisphere is maximum, around June 20-21, the summer solstice. Similarly, winter in the northern hemisphere begins in December, so this must be the time when there are fewer hours during the day, which takes place on December 20-21, the winter solstice.

Here we see how the duration of the days is configured in the transitions between stations, at the equinoxes and at the solstices.

In relation to these moments, different pagan festivals were developed as sun worship or simply to predict the seasons. With the arrival of Christianity, it appropriated some of these pagan festivities and took them to their land, so that the shortest night of the year was displaced towards the Night of San Juan. Being fair, Noche de San Juan is among the 10 shortest nights of the year, but strictly not the shortest of the year.

Another very important part in the night of San Juan, are the myths and legends.

It was believed that the sun was in love with the earth and was reluctant to abandon it, and therefore began to celebrate on the last night of spring, around June 24.

Added to this was the superstition that this day was the ideal to chase away evil spirits and attract good ones, as well as to deliver enchantments of love and fertility.

From the Portus campsite, we wish you a happy night in San Juan

 

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